Přeskočit na hlavní obsah

cry cry baby...

...aneb Flow Festival 2017, den třetí

Neděle byla zdaleka nejnabitějším dnem celého letošního Flow Festivalu, což s sebou neslo jednu velmi nemilou nevýhodu – skoro všichni dobří interpreti se více či méně kryli a stihnout všechno se kvůli tomu stalo nesplnitelným úkolem. Já jsem se ovšem k výzvě rozhodla postavit čelem a zažít všechno, co jen bylo v lidských silách. Slz jsem u toho neuronila málo, ale rozhodně ne zbytečně.

Nedělní tour de Suvilahti jsem zahájila už krátce po druhé odpolední koncertem zpěvačky Vesty, nad jejímiž kvalitami jsem se rozplývala už v reportech z Ruisrocku a prvního dne Flow, tak se nebudu moc opakovat. Bohužel jsem stihla jen první čtvrthodinku jejího vystoupení, ale můžu být ráda aspoň za ni. Vesta během té krátké doby dokonce stačila zahrát i moji oblíbenou Sun katu, takže jsem i po těch patnácti minutách vlastně utíkala spokojená.

Vesta

Důvodem rychlého úprku z koncertu Vesty samozřejmě nebyla jeho nízká kvalita, ale fakt, že v Red Aréně už začínalo vystoupení Astrid Swan, které kromě repertoáru z nejnovější desky From The Bed and Beyond slibovalo i unikátní vizuály. Zpočátku jsem sice byla trochu zaskočená značně prořídlým publikem a také tím, že slibovaná vizuální složka vypadala jen jako pár prostěradel na prádelní šňůře, ale brzy se ukázalo, že všechno je mnohem rafinovanější. Prostěradla byla ve skutečnosti instalací symbolizující nemocniční postel, z níž se po uvolnění jistících lan staly šaty, v nichž Astrid odzpívala celou druhou polovinu koncertu.

Nové album Astrid Swan se kvůli svému tíživému tématu neposlouchá zrovna snadno, takže jsem přirozeně měla strach, jak na mě bude působit naživo. Asi už tušíte, že se suchým okem jsem z koncertu nevyvázla. Zpočátku jsem se snažila ovládat, protože mi přišlo blbé bulet přede všemi hned u pódia, ale jakmile začaly projekce s lebkami a kostmi, už se to nedalo zadržet. Je ovšem nad slunce jasné, že jsem v tom nebyla sama, protože kombinace nepatetických, ale skličujících textů, Astridina melancholického hlasu a temného vizuálního zpracování byla opravdu silné kafe. Jednoduše realita ve své nejčistší podobě. Té, kterou bychom nejraději neviděli, ale jejíž stín nás stejně provází na každém kroku.

Astrid Swan

Když jsem se dala trochu dohromady, potřebovala jsem pro změnu něco lehčího, tak jsem zamířila do Black Tentu na trochu rapu v podání Kubeho. Od jeho show jsem nic neočekávala a tím pádem jsem si z ní ani nic neodnesla, nenadchne neurazí, však to znáte. To Ceebrolistics v Red Aréně byli z úplně jiného soudku. Jak už jsem před časem zmínila, o historii finského hip hopu toho moc nevím, takže pro mě tahle z dějin se navrátivší parta byla velkou neznámou. Plánovala jsem se zastavit jen na chvíli, ale temná elektronika mě vtahovala stále hlouběji do červeného stanu, až jsem nakonec zůstala skoro do konce. Nebyla to žádná velká show, představte si spíš atmosféru nějakého zapadlého baru dlouho po půlnoci, kde si každý jede to svoje ve svém soukromém mikrosvětě. A kupodivu to fungovalo i na velkém festivalu, ve finštině ještě o dost líp než v angličtině.

Ceebrolistics

Do reality mě vrátil až hlad, který mě donutil zbytek koncertu vyměnit za povrchní mísu salátu s nyhtökaurou (má to vůbec nějaký český název?). Následovala nejhorší tragédie celého letošního Flow, a to kolize mezi show k dvacátému výročí labelu Monsp Records a koncertem Princess Nokia. Ať už tenhle kiks v programu udělal kdokoliv, doufám, že z toho má ještě pořád noční můry. Nakonec jsem dala přednost Princess Nokii jakožto „exkluzivnější“ zahraniční interpretce, ale už jenom nutnost volby mezi dvěma koncerty, které jsem měla na samotném vrcholu nedělního line-upu, mě rozpálila doběla. Z monspí přehlídky jsem naštěstí zdálky stihla alespoň začátek. Kromě Kubeho, bez kterého bych se podruhé už opravdu obešla, to byl ještě Khid/Kridlokk, Eevil Stöö a moji total guilty pleasure miláčci Likanen Etelä, kteří své kouzlo naživo stále ještě neztratili. Díky bohu za to.

Princess Nokia se sympatickou finskou dýdžejkou Yeboyah mi pak v Black Tentu naštěstí nedaly ani tu nejmenší záminku litovat, že jsem jim dala přednost před finskou hiphopovou špičkou. Tomboy, Kitana, Green Line, trocha freestylu, trocha zpěvu a nálož pozitivity, která pro jednou nepůsobila ani krapet falešně. Při dlouhém proslovu o tom, jak se nemáme bát být kreativní, mi dokonce zase ukápla slza, protože takové upřímné povzbuzení člověk jen tak neslyší. A je jedno, že vám ho nabízí v podstatě cizí člověk, chuť tvořit něco nového bychom v sobě měli pěstovat za každých okolností. Po závěrečném tanci dvou transsexuálů z publika jsem odcházela s úsměvem od ucha k uchu a i když normálně hudebníkům na pódiu srdíčka neposílám, ta pro Destiny jsem si neodpustila. Možná totiž není nejlepší rapperka, kterou jsem kdy slyšela, ale nejpozitivnější určitě ano.

Princess Nokia

Princess Nokii na pódiu vzápětí vystřídala Norka Jenny Hval, jejíž koncert jsem si letos jako jediný užila z první řady. Čekala jsem něco úplně jiného než experimentální hudebně-divadelní performanci, ale musím říct, že jsem dění na pódiu nakonec sledovala jako v transu od začátku do konce. Chvílemi nepochopitelné scénky se střídaly s výjevy nutícími k zamyšlení a ve spojení s elektronikou, která přirozeně propojovala všechny skladby v jednolitý celek, představení v kontrastu s ostatními „obyčejnými“ koncerty působilo jako zjevení. Na závěr Jenny s určitým překvapením v hlase vyjádřila údiv nad tím, kolik lidí vydrželo až do samého závěru. Mně to ovšem přišlo naprosto pochopitelné, protože kdo přistoupil na hru, byl nevyhnutelně pohlcený až do konce.

Jenny Hval následovala Američanka Angel Olsen, která předvedla solidní vystoupení, na nějž nalákala mnohem víc lidí než její předchůdkyně, mě ovšem za srdce nijak nechytla. Bylo to na mě asi moc folk, moc blues, moc country, moc kytarové a ke konci taky neúnosně pomalé. Angel navíc úsměvy zrovna moc nehýřila, a přestože tvrdila, jak je šťastná, že pro nás může ten večer vystoupit, nějak jsem jí to nevěřila. Všechno působilo spíš jako rutina, kterou si dává večer co večer. Pro jednou fajn, ale kdybych tuhle konkrétní festivalovou neděli mohla prožít ještě jednou, možná bych zkusila spíš Vince Staplese, který hrál ve stejnou dobu.

Angel Olsen

Korunu celému festivalu měl nasadit Frank Ocean, který vystoupil na speciálně upraveném hlavním pódiu před desátou večerní. Na svůj spektákl nalákal snad devadesát procent všech přítomných, kvůli čemuž se ani v širokém okolí hlavní stage regulérně nedalo hnout, já jsem se ale rozhodla přemoct svou fóbii z davů a vydržet to. Bylo mi totiž jasné, že druhý den se o koncertu zaručeně bude psát jako o události roku a pokud odejdu, zas budu mít výčitky, že jsem o něco přišla. No, vydržela jsem dvě skladby a zabalila to. Hned druhý den ráno se na mě ze všech sociálních sítí začaly valit zprávy o tom, jak geniální show to byla, ale žádné výčitky se kupodivu nedostavily. Jen jsem si totiž potvrdila, že mám holt asi divný vkus, protože mi show Franka Oceana velikosti mravence tam někde v dáli prostě přišla nudná. Možná jsem mu měla dát větší šanci, ale vůbec se mi nechtělo. Tak, odsuďte mě.

Frank Ocean (by tam teoreticky někde měl být)

Za celou neděli jsem toho už měla plné kecky, takže jsem v žádném případě neměla náladu čekat až do jedenácti na Moderat. Místo toho jsem se rozloučila se svým milovaným Suvilahti a s těžkým srdcem se vydala zpátky do hostelu. Nejraději bych tam ale zůstala tancovat ještě celé dlouhé dny, to mi věřte.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

překlady textů värttinä

Tady najdete pohromadě všechny české překlady, které  jsem doteď na blogu publikovala. Stačí kliknout na název skladby!                                                                              Viena (2015)                                                                                                                                                                      ...

Värttinä - Sulhassii

Ženichové Máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy? Nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu? Předhání se vesničané na námluvách a na námluvách nápadníci z vlastní země a vlastní země? Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Máš vysněného, vyhlédnutého ženicha velkého a pohledného a pohledného? Zásnubní hedvábí na skříni, na skříni, prsten je navlečený na prstu a navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Tamhle je pro tebe pohledný ženich, tamhle je pro tebe pohledný ženich, drahý na věčné časy, drahý na věčné časy. Polib svého ženicha, polib svého ženicha. Obejmi ho bez dovolení, obejmi ho bez dovolení. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Nesmíš mít černé myšlenky,...

Sitoi - Kun jumalat sulavat

  Když bohové roztávají (začátek celého života a cesta k nesmrtelnosti) světla na podlaze, postel na stropě tóny na zdech, tvoje slova v tomhle domě květenství zůstává, aby uvadlo, uschlo plus na malé kousíčky rozkopnutá hlava může dýchat, beznaděj v předsíni holá záda leží vedle mě vzdouvají se špatně naladěné záhyby žeber, když bránice plive do tvé náruče nejkrásnější výhrůžky sametové slavnosti, vzadu vlevo jazz svlečený rituál k rozbití dva existující se houpou, opíjí, kolébají, kývou a zítra se vzdají roztrhnu tvou vůni, brzy zreziví běž, nechoď, nechoď, běž houstnoucí krevní tlak přivádí k šílenství omylem se zachvějí zbloudilá gesta a tohle nepoznají, škádlí v šeru tíseň z požáru zbyl oxid uhelnatý, hořká nadávka, ale ne trpká nenávist tvoje ústa jsou třešňová dužina pichlavý výsměch vášně dokážeš mě otevřít, rozkvetu pak mě přerušuješ vlastními sliby všechno je naruby vzhůru nohama špatným směrem dotkni se mě, chci se odevzdat bohové roztávají a zůstává paměť a mimesis a bá...

Paperi T - Muutos

Muutos na Spotify Změna chceš, aby tě svlíkli pohledem nebo z pohledu teď, když visíme, což mi přijde jako pouto bejt tím, co nemusíme ale ukaž mi někoho, kdo nevykládá o svým bytí střešní byt je jenom pokoj, kterej má střechu, když už máš všechno, co jen chceš pomíjivá je i vnitřní krása a smrt jenom pauza, nevyřeší nic změníme se, když se přestěhujem nebo se přestěhujem, když se změníme kluci nikdy nebudou jenom kluci a nic se nezmění, dokud to funguje říkáš, že jsme si podobný já bych chtěl, abys nebyl taková hyperbola, hyperbore chce bejt všechny formy, kterýma není postiakaupungista.blogspot.com nikdy se neměň zůstaň napořád takovej, jakej jsi teď nikdy se neměň jak někdo vůbec může říct něco tak pitomýho? nikdy se neměň nikdy se neměň jak někdo vůbec může

älä lietso paranoiaa...

…älä googlaa Sitoi , vlastním jménem Reetta Nummi, je finská spoken word a vizuální umělkyně momentálně sídlící v Berlíně. Na hudební scéně o sobě dala poprvé vědět v roce 2018 singlem Kun jumalat sulavat (Když bohové roztávají) a milovníci poetické alternativy už tehdy zpozorněli. Jemná, atmosférická skladba kolem vás napoprvé sice může jen tak prošumět, s každým dalším poslechem však proniká stále hlouběji pod kůži. Její síla přitom nevyprchá ani po letech. Zdroj V roce 2018 Sitoi vydala debutové EP Huoneita (Pokoje), které se neslo v duchu jemného, erotickým dusnem nabitého spoken word přednesu, díky němuž texty plné slovních hříček, aliterací a básnických obratů stojí v centru veškerého dění. Huoneita je tak ideálním hudebním podkresem pro intimní chvilky poetických duší. V létě roku 2019, kdy se svět zdál ještě normální a mohli jsme si jezdit, kam jsme chtěli, Sitoi vystoupila v rámci společné show své bookingové agentury na helsinském Flow Festivalu . Jakožto věrná návštěvni...

Värttinä - Ikuikävä

Ikuikävä na Spotify Věčný stesk Proč jsi mě zanechal věčnému stesku? Odhodil jsi plavou, světlovlasou vyvolenou? Kutálím zprávy k těm nebesům, pláču k těm vzdušným ptákům. Čím jsem teď rozlítila svého velkého stvořitele? Sama jsem rozhněvala jednoho boha? Když mě odhodil, abych zůstala bez pomoci, zanechal mě pod oknem. postiakaupungista.blogspot.com Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Komu teď po větru pošlu svou temnou bolest? Vypověděla bych své teskné tužby? Jak je srdce dlouho zrývané steskem, naplněné pocity osiřelého jablka. Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Tehdy jsi všechny složil jako božího ptáčka, aby plakali k věčné obloze. Jak by jablko vzal na oblačný dvůr, jako hvězdu na oblohu, jako část Velkého vozu. Pozdě večer vyhlížím ze světnice. Procházím se ve zlatavém svitu měsíce. Když se rozední milosrdné ráno, pod oknem. Odvezená na kostelní hřbitov, pokropená vodou. Na jehličí věčných borovic, položená na měděné ...

tip na výlet: helsinki (praktická část)

aneb jak, kde a za kolik Ať už je vaše cílová destinace ve Finsku jakákoliv, minimálně krátké zastávce v Helsinkách se pravděpodobně nevyhnete. Dnes se tedy podíváme na pár praktických tipů ohledně cesty, dopravy a ubytování. Jak do Helsinek Nejrychleji a troufám si tvrdit taky nejlevněji se do Helsinek dopravíte samozřejmě letecky. Pokud vám nevadí letět s nízkonákladovou společností, výhodné nabídky přímých letů najdete u Norwegian ( www.norwegian.com ). Zpáteční letenku seženete od 120 eur, musíte ale počítat s tím, že každé odbavené zavazadlo vás připraví o dalších 12 eur navíc za jeden směr. Můžete si připlatit i za rezervaci sedadla nebo pojištění pro případ nemoci v době plánovaného letu, ale to jsou naštěstí jen dobrovolné poplatky. Jedinou nevýhodou cestování s Norwegian je to, že letadlo odlétá z Prahy po deváté hodině večerní a do Helsinek kvůli tomu dorazíte bezmála v jednu ráno. Pokud se vám ale nechce uprostřed noci jezdit do hotelu, není problém počkat na l...

tip na výlet: maastricht (a liège)

tour de kostely O krásách Maastrichtu mi už několikátý rok básnil každý druhý člověk, s kterým jsem zapředla rozhovor na téma cestování po Nizozemsku. Moje zvědavost a touha přesvědčit se, jestli je město opravdu tak kouzelné, jak se vypráví, mě letos přiměly nejjižnější část Nizozemska konečně navštívit. A zklamaná jsem nebyla, to vám můžu prozradit hned na začátku. pohled na Maastricht z břehu Mázy Pokud nemáte auto, do Maastrichtu se dostanete nejjednodušeji autobusem. Z Prahy bohužel neexistuje přímý spoj, a tak si musíte vybrat ze dvou tras. Když nasednete do autobusu mířícího do Nizozemska ( Eurolines i RegioJet ), můžete vystoupit v Eindhovenu, a odtud se kus vrátit vlakem. Cesta trvá asi hodinu a jednosměrná jízdenka vás vyjde na necelých 18 eur. Časově i finančně výhodnější je ale autobusová linka mířící do Belgie , která vás vysadí v Liège, jenž je od Maastrichtu co by kamenem dohodil. A protože jsem měla celkem nabitý itinerář, samozřejmě jsem neváhala téhle ...

videa z druhého dne flow festivalu 2017

...aneb co se hrálo před bouřkou a po ní Pykäri feat. Yona - Maneki Neko Silvana Imam ALMA - Drunk Tattoos

Värttinä - Liigua

Liigua chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného, ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného ve střemchovém háji střemchu v polokeřích větvičku zelenou ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela dostala jsem bažinnou vránu z močálu, straku z plotu olšový špalek z lesíka, osikový pařez z vřesoviště smolný pařez od cesty, jalovec ze smrčiny pryskyřičný špalek z konce pole a šišku zpod kamene postiakaupungista.blogspot.com přijala jsem bídného, liigua liigua, bídného do muže s roztrhanými botami jsem se zamilovala, liigua liigua, zamilovala nedostala jsem do rukou drahého, s nímž bych mohla kráčet nedostala jsem d...