Přeskočit na hlavní obsah

flow 2.0: den třetí

aneb murda murda murda kill kill kill

Závěrečný den Flow začal pozvolna už krátce po poledni. Na úvod se představila rapperka a spoken word umělkyně Rauhatäti, kterou na pódiu doprovázeli nejen její tradiční spoluhráči Heidi Kiviharju a Tes La Rok, ale i řada hostů, z nichž pro mě nejzásadnější bylo sourozenecké duo Yhdentekevää neboli Kajo a Pyhä Lehmä. Přestože v malé Mix Radio Music Hall bylo diváků opravdu poskrovnu a atmosféra byla alespoň ze začátku poněkud rozpačitá, Rauhatäti se nenechala vykolejit a předvedla v rámci možností dynamickou show. Materiál z dlouho očekávané desky Labyrintti zní naživo ještě lépe, a to hlavně díky přidanému druhému hlasu, vokalistce Heidi. Na samostatném večerním koncertě by to asi fungovalo ještě o kousek víc, ale i takhle se Rauhatäti postarala o prvotřídní rozjezd třetího festivalového dne.


Já jsem bohužel musela utéct před koncem (což mě mrzí fakt hodně hodně), abych stihla doběhnout na hlavní scénu, kde zpívala Iisa. Její vystoupení pro mě mělo být jedním z vrcholů celého festivalu, ale kupodivu to zase taková pecka nebyla. Nevím, jestli za to mohlo špatné nazvučení nebo příliš velké pódium, na kterém každý ze tří hudebníků stál v jiném rohu jako osamělý jezdec, ale celé to působilo tak trochu polovičatě. Písničky byly pěkné, Iisa měla stylový modrobílý overal, ale jako celek to nějak nešlapalo. Dokonce jsem chvíli měla pocit, že Iisa zpívá falešně. Co se vokálu týče, holt asi neměla svůj den. Doprovodná vokalistka (a baskytaristka) Sanna Komi ji totiž svým uhrančivým hlasem hravě strčila do kapsy. 

Měla jsem pocit, že ani sama interpretka se na hlavním pódiu necítila úplně nejlépe. Ostatně i ona připustila, že vystupuje hlavně v menších klubech a pozdě večer, takže za denního světla to pro publikum asi není ono. No, upřímně řečeno, bylo to fajn, ale do kolen mě tahle podívaná nedostala. Snad příště. 


Protože Iisino vystoupení bylo ještě ke všemu extrémně krátké (přišla jsem asi jen o deset minut později, ale už za dvacet minut byl konec), neplánovaně jsem stihla i závěr koncertu hiphopové party Eurocrack. Narváno na nich nebylo a záhy mi bylo jasné proč – jejich repertoár je naživo dost monotónní a individua na pódiu působí tak nějak neosobně (já vím, s kuklou na hlavě je sympatický málokdo), takže celkově nenabízejí posluchačům mimo okruh svých zarytých fanoušků žádný extra zážitek. S jedinou výjimkou – O L E N I I N K U O L E T je působivá skladba, a to i na průměrném koncertě.

Později odpoledne jsem se vrátila k hlavnímu pódiu, kde se chystala velká show – živé provedení desky Nyt kolisee, na níž vybraní finští rappeři předělali k obrazu svému písničky zpěváka J. Karjalainena. Já jsem se plánovala zastavit jen „na čumendu“, ale nakonec jsem se nechala strhnout a zůstala jsem tancovat až do konce. Celý koncert moderoval zpěvák a rapper Paleface, který na pódiu postupně vítal známé i méně známé (nejen) finské rappery a hudebníky. Atmosféra se měnila s každou skladbou, díky čemuž nebyl čas se znuděně vydávat k odchodu. I když něco za moc nestálo, mohli jste se spolehnout, že hned další písnička bude úplně jiná. A lepší. Celou show hodnotím jako jednu z nejpozitivnějších na celém festivalu – lidi tancovali jako o život a i aktéři sršeli vtipem - například Stepa a Are i Solonen a Kosola svými synchronizovanými tanečními kreacemi předvedli, že ne každý rapper se musí brát smrtelně vážně. Jen škoda, že se tahle ojedinělá akce asi už nebude opakovat.

Protože zvečera pro mě nastala delší díra v programu, kdy nikde nebylo k nalezení nic, u čeho bych toužila být, rozhodla jsem se zariskovat a zařadit se mezi fanoušky Janelle Monáe, kteří se už netrpělivě srocovali pod hlavním pódiem. Loni na koncertě Grimes se mi něco podobného trochu vymstilo, ale letos jsem měla štěstí. Přestože hudba, kterou Janelle hraje, opravdu není šálek mého čaje, svou interaktivní show se jí podařilo vtáhnout mě aspoň na hodinku do svého světa. Všechno od stylizované scény přes krátké herecké etudy až po secvičené choreografie bylo teatrální, ale ne přes čáru a rozhodně ne na úkor hudby. Pořád to byl hlavně koncert, na kterém hudba a zpěv hrají prim. A přestože se jedná o žánr, který bych si sama od sebe nepustila, odteď vím, že pokud někdy na line-upu nějakého festivalu natrefím na jméno Janelle Monáe, můžu se s klidným svědomím postavit do prvních řad. Nuda ani zoufalý úprk v tomto případě nehrozí.


I když jsem díky Janelle smysluplně strávila část čekání na samotný vrchol festivalu, neplodné okno stále přetrvávalo. Röyksopp v modrém stanu na mě byli moc „tuc tuc“ (sice méně než Skrillex o pár dní dřív, ale stejně), a tak jsem skončila u Balloon 360° Stage na senegalských bubenících a tanečnicích Jeri-Jeri. Tradiční africkou hudbu nevyhledávám, protože její rytmy mi nikdy nic neříkaly, a nestrhla mě ani tahle kapela. Nakonec jsem se tedy bavila aspoň tím, jak se lidé z publika na jevišti neohrabaně snažili napodobit pohyby afrických tanečnic. Stálo to za to, bulvy valili i Senegalci. 

Následní Outkast mě taky nezaujali, a tak jsem se vydala vyčkávat Die Antwoord pod pódium Blue Tentu, kde bylo ovšem už více než hodinu před začátkem pěkně natřískáno. Bylo jasné, že Jihoafričané mají v Helsinkách více než slušnou fanouškovskou základnu - od pubescentů přes mladé slečny s tučným nápisem ZEF na hrudi až po velmi freaky dvojníky Ninji a Yo-landi. Všichni seděli v klidu pod pódiem, dodělávali si make-up a působili velmi mírumilovně. O to víc mě zaskočilo peklo, které se rozpoutalo hned s příchodem DJe. Všichni okolo mě jako by najednou zešíleli. Tohle nebyla radost z hudby, to byla agrese a davová psychóza par excellence. Naprosto netuším, jaké skladby Die Antwoord ten večer odehráli, protože já se minimálně dvě třetiny koncertu snažila hlavně vyváznout ve zdraví. Neztratit občanku, neomdlít a nespadnout na zem, to byly jediné věci, na které jsem byla schopná myslet. 


Byly ovšem i světlejší chvilky, kdy dav okolo mě popadal dech. Během těch několika minut jsem si byla schopná užít, že vidím Ninju i Yo-landi naživo a dokonce je i perfektně slyším – zvuk byl totiž nad očekávání kvalitní, žádné ruchy ani přeřvané basy. I repertoár naživo funguje dobře a asi by se na něj i skvěle pařilo – za méně drastických okolností. Takhle jsem bohužel jen čekala, kdy to konečně skončí. Když ten okamžik nastal, z poblázněných hrozičů se najednou zase stali ti beránci, kteří do stanu před dvěma hodinami přišli. Nad tím opravdu zůstává rozum stát. Já jsem po té hudební apokalypse vypadala, jako když jsem právě vylezla ze sauny, v níž jsem strávila hodinu oblečená, s vyrvanými chomáči vlasů a podupanýma nohama (já tušila, že si ty sandály nemám brát…). Rozhodně zajímavá zkušenost, ale příště si dám Die Antwoord radši z uctivé vzdálenosti. I když tím přijdu o Ninjův nahý zadek. Ale co, z první ruky jsem ho už viděla.

S Die Antwoord zároveň skončil i celý letošní ročník Flow Festivalu. Závěr to byl divoký jako blázen a myslím, že nejsem jediná, kdo po něm nabíral dech ještě několik dní. Příští rok se ale všichni klidně sejdeme znovu!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

překlady textů värttinä

Tady najdete pohromadě všechny české překlady, které  jsem doteď na blogu publikovala. Stačí kliknout na název skladby!                                                                              Viena (2015)                                                                                                                                                                      ...

Värttinä - Sulhassii

Ženichové Máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy? Nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu? Předhání se vesničané na námluvách a na námluvách nápadníci z vlastní země a vlastní země? Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Máš vysněného, vyhlédnutého ženicha velkého a pohledného a pohledného? Zásnubní hedvábí na skříni, na skříni, prsten je navlečený na prstu a navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Tamhle je pro tebe pohledný ženich, tamhle je pro tebe pohledný ženich, drahý na věčné časy, drahý na věčné časy. Polib svého ženicha, polib svého ženicha. Obejmi ho bez dovolení, obejmi ho bez dovolení. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Nesmíš mít černé myšlenky,...

Sitoi - Kun jumalat sulavat

  Když bohové roztávají (začátek celého života a cesta k nesmrtelnosti) světla na podlaze, postel na stropě tóny na zdech, tvoje slova v tomhle domě květenství zůstává, aby uvadlo, uschlo plus na malé kousíčky rozkopnutá hlava může dýchat, beznaděj v předsíni holá záda leží vedle mě vzdouvají se špatně naladěné záhyby žeber, když bránice plive do tvé náruče nejkrásnější výhrůžky sametové slavnosti, vzadu vlevo jazz svlečený rituál k rozbití dva existující se houpou, opíjí, kolébají, kývou a zítra se vzdají roztrhnu tvou vůni, brzy zreziví běž, nechoď, nechoď, běž houstnoucí krevní tlak přivádí k šílenství omylem se zachvějí zbloudilá gesta a tohle nepoznají, škádlí v šeru tíseň z požáru zbyl oxid uhelnatý, hořká nadávka, ale ne trpká nenávist tvoje ústa jsou třešňová dužina pichlavý výsměch vášně dokážeš mě otevřít, rozkvetu pak mě přerušuješ vlastními sliby všechno je naruby vzhůru nohama špatným směrem dotkni se mě, chci se odevzdat bohové roztávají a zůstává paměť a mimesis a bá...

Paperi T - Muutos

Muutos na Spotify Změna chceš, aby tě svlíkli pohledem nebo z pohledu teď, když visíme, což mi přijde jako pouto bejt tím, co nemusíme ale ukaž mi někoho, kdo nevykládá o svým bytí střešní byt je jenom pokoj, kterej má střechu, když už máš všechno, co jen chceš pomíjivá je i vnitřní krása a smrt jenom pauza, nevyřeší nic změníme se, když se přestěhujem nebo se přestěhujem, když se změníme kluci nikdy nebudou jenom kluci a nic se nezmění, dokud to funguje říkáš, že jsme si podobný já bych chtěl, abys nebyl taková hyperbola, hyperbore chce bejt všechny formy, kterýma není postiakaupungista.blogspot.com nikdy se neměň zůstaň napořád takovej, jakej jsi teď nikdy se neměň jak někdo vůbec může říct něco tak pitomýho? nikdy se neměň nikdy se neměň jak někdo vůbec může

älä lietso paranoiaa...

…älä googlaa Sitoi , vlastním jménem Reetta Nummi, je finská spoken word a vizuální umělkyně momentálně sídlící v Berlíně. Na hudební scéně o sobě dala poprvé vědět v roce 2018 singlem Kun jumalat sulavat (Když bohové roztávají) a milovníci poetické alternativy už tehdy zpozorněli. Jemná, atmosférická skladba kolem vás napoprvé sice může jen tak prošumět, s každým dalším poslechem však proniká stále hlouběji pod kůži. Její síla přitom nevyprchá ani po letech. Zdroj V roce 2018 Sitoi vydala debutové EP Huoneita (Pokoje), které se neslo v duchu jemného, erotickým dusnem nabitého spoken word přednesu, díky němuž texty plné slovních hříček, aliterací a básnických obratů stojí v centru veškerého dění. Huoneita je tak ideálním hudebním podkresem pro intimní chvilky poetických duší. V létě roku 2019, kdy se svět zdál ještě normální a mohli jsme si jezdit, kam jsme chtěli, Sitoi vystoupila v rámci společné show své bookingové agentury na helsinském Flow Festivalu . Jakožto věrná návštěvni...

Värttinä - Ikuikävä

Ikuikävä na Spotify Věčný stesk Proč jsi mě zanechal věčnému stesku? Odhodil jsi plavou, světlovlasou vyvolenou? Kutálím zprávy k těm nebesům, pláču k těm vzdušným ptákům. Čím jsem teď rozlítila svého velkého stvořitele? Sama jsem rozhněvala jednoho boha? Když mě odhodil, abych zůstala bez pomoci, zanechal mě pod oknem. postiakaupungista.blogspot.com Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Komu teď po větru pošlu svou temnou bolest? Vypověděla bych své teskné tužby? Jak je srdce dlouho zrývané steskem, naplněné pocity osiřelého jablka. Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Tehdy jsi všechny složil jako božího ptáčka, aby plakali k věčné obloze. Jak by jablko vzal na oblačný dvůr, jako hvězdu na oblohu, jako část Velkého vozu. Pozdě večer vyhlížím ze světnice. Procházím se ve zlatavém svitu měsíce. Když se rozední milosrdné ráno, pod oknem. Odvezená na kostelní hřbitov, pokropená vodou. Na jehličí věčných borovic, položená na měděné ...

tip na výlet: helsinki (praktická část)

aneb jak, kde a za kolik Ať už je vaše cílová destinace ve Finsku jakákoliv, minimálně krátké zastávce v Helsinkách se pravděpodobně nevyhnete. Dnes se tedy podíváme na pár praktických tipů ohledně cesty, dopravy a ubytování. Jak do Helsinek Nejrychleji a troufám si tvrdit taky nejlevněji se do Helsinek dopravíte samozřejmě letecky. Pokud vám nevadí letět s nízkonákladovou společností, výhodné nabídky přímých letů najdete u Norwegian ( www.norwegian.com ). Zpáteční letenku seženete od 120 eur, musíte ale počítat s tím, že každé odbavené zavazadlo vás připraví o dalších 12 eur navíc za jeden směr. Můžete si připlatit i za rezervaci sedadla nebo pojištění pro případ nemoci v době plánovaného letu, ale to jsou naštěstí jen dobrovolné poplatky. Jedinou nevýhodou cestování s Norwegian je to, že letadlo odlétá z Prahy po deváté hodině večerní a do Helsinek kvůli tomu dorazíte bezmála v jednu ráno. Pokud se vám ale nechce uprostřed noci jezdit do hotelu, není problém počkat na l...

tip na výlet: maastricht (a liège)

tour de kostely O krásách Maastrichtu mi už několikátý rok básnil každý druhý člověk, s kterým jsem zapředla rozhovor na téma cestování po Nizozemsku. Moje zvědavost a touha přesvědčit se, jestli je město opravdu tak kouzelné, jak se vypráví, mě letos přiměly nejjižnější část Nizozemska konečně navštívit. A zklamaná jsem nebyla, to vám můžu prozradit hned na začátku. pohled na Maastricht z břehu Mázy Pokud nemáte auto, do Maastrichtu se dostanete nejjednodušeji autobusem. Z Prahy bohužel neexistuje přímý spoj, a tak si musíte vybrat ze dvou tras. Když nasednete do autobusu mířícího do Nizozemska ( Eurolines i RegioJet ), můžete vystoupit v Eindhovenu, a odtud se kus vrátit vlakem. Cesta trvá asi hodinu a jednosměrná jízdenka vás vyjde na necelých 18 eur. Časově i finančně výhodnější je ale autobusová linka mířící do Belgie , která vás vysadí v Liège, jenž je od Maastrichtu co by kamenem dohodil. A protože jsem měla celkem nabitý itinerář, samozřejmě jsem neváhala téhle ...

videa z druhého dne flow festivalu 2017

...aneb co se hrálo před bouřkou a po ní Pykäri feat. Yona - Maneki Neko Silvana Imam ALMA - Drunk Tattoos

Värttinä - Liigua

Liigua chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného, ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného ve střemchovém háji střemchu v polokeřích větvičku zelenou ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela dostala jsem bažinnou vránu z močálu, straku z plotu olšový špalek z lesíka, osikový pařez z vřesoviště smolný pařez od cesty, jalovec ze smrčiny pryskyřičný špalek z konce pole a šišku zpod kamene postiakaupungista.blogspot.com přijala jsem bídného, liigua liigua, bídného do muže s roztrhanými botami jsem se zamilovala, liigua liigua, zamilovala nedostala jsem do rukou drahého, s nímž bych mohla kráčet nedostala jsem d...