Přeskočit na hlavní obsah

flow 2.0: den třetí

aneb murda murda murda kill kill kill

Závěrečný den Flow začal pozvolna už krátce po poledni. Na úvod se představila rapperka a spoken word umělkyně Rauhatäti, kterou na pódiu doprovázeli nejen její tradiční spoluhráči Heidi Kiviharju a Tes La Rok, ale i řada hostů, z nichž pro mě nejzásadnější bylo sourozenecké duo Yhdentekevää neboli Kajo a Pyhä Lehmä. Přestože v malé Mix Radio Music Hall bylo diváků opravdu poskrovnu a atmosféra byla alespoň ze začátku poněkud rozpačitá, Rauhatäti se nenechala vykolejit a předvedla v rámci možností dynamickou show. Materiál z dlouho očekávané desky Labyrintti zní naživo ještě lépe, a to hlavně díky přidanému druhému hlasu, vokalistce Heidi. Na samostatném večerním koncertě by to asi fungovalo ještě o kousek víc, ale i takhle se Rauhatäti postarala o prvotřídní rozjezd třetího festivalového dne.


Já jsem bohužel musela utéct před koncem (což mě mrzí fakt hodně hodně), abych stihla doběhnout na hlavní scénu, kde zpívala Iisa. Její vystoupení pro mě mělo být jedním z vrcholů celého festivalu, ale kupodivu to zase taková pecka nebyla. Nevím, jestli za to mohlo špatné nazvučení nebo příliš velké pódium, na kterém každý ze tří hudebníků stál v jiném rohu jako osamělý jezdec, ale celé to působilo tak trochu polovičatě. Písničky byly pěkné, Iisa měla stylový modrobílý overal, ale jako celek to nějak nešlapalo. Dokonce jsem chvíli měla pocit, že Iisa zpívá falešně. Co se vokálu týče, holt asi neměla svůj den. Doprovodná vokalistka (a baskytaristka) Sanna Komi ji totiž svým uhrančivým hlasem hravě strčila do kapsy. 

Měla jsem pocit, že ani sama interpretka se na hlavním pódiu necítila úplně nejlépe. Ostatně i ona připustila, že vystupuje hlavně v menších klubech a pozdě večer, takže za denního světla to pro publikum asi není ono. No, upřímně řečeno, bylo to fajn, ale do kolen mě tahle podívaná nedostala. Snad příště. 


Protože Iisino vystoupení bylo ještě ke všemu extrémně krátké (přišla jsem asi jen o deset minut později, ale už za dvacet minut byl konec), neplánovaně jsem stihla i závěr koncertu hiphopové party Eurocrack. Narváno na nich nebylo a záhy mi bylo jasné proč – jejich repertoár je naživo dost monotónní a individua na pódiu působí tak nějak neosobně (já vím, s kuklou na hlavě je sympatický málokdo), takže celkově nenabízejí posluchačům mimo okruh svých zarytých fanoušků žádný extra zážitek. S jedinou výjimkou – O L E N I I N K U O L E T je působivá skladba, a to i na průměrném koncertě.

Později odpoledne jsem se vrátila k hlavnímu pódiu, kde se chystala velká show – živé provedení desky Nyt kolisee, na níž vybraní finští rappeři předělali k obrazu svému písničky zpěváka J. Karjalainena. Já jsem se plánovala zastavit jen „na čumendu“, ale nakonec jsem se nechala strhnout a zůstala jsem tancovat až do konce. Celý koncert moderoval zpěvák a rapper Paleface, který na pódiu postupně vítal známé i méně známé (nejen) finské rappery a hudebníky. Atmosféra se měnila s každou skladbou, díky čemuž nebyl čas se znuděně vydávat k odchodu. I když něco za moc nestálo, mohli jste se spolehnout, že hned další písnička bude úplně jiná. A lepší. Celou show hodnotím jako jednu z nejpozitivnějších na celém festivalu – lidi tancovali jako o život a i aktéři sršeli vtipem - například Stepa a Are i Solonen a Kosola svými synchronizovanými tanečními kreacemi předvedli, že ne každý rapper se musí brát smrtelně vážně. Jen škoda, že se tahle ojedinělá akce asi už nebude opakovat.

Protože zvečera pro mě nastala delší díra v programu, kdy nikde nebylo k nalezení nic, u čeho bych toužila být, rozhodla jsem se zariskovat a zařadit se mezi fanoušky Janelle Monáe, kteří se už netrpělivě srocovali pod hlavním pódiem. Loni na koncertě Grimes se mi něco podobného trochu vymstilo, ale letos jsem měla štěstí. Přestože hudba, kterou Janelle hraje, opravdu není šálek mého čaje, svou interaktivní show se jí podařilo vtáhnout mě aspoň na hodinku do svého světa. Všechno od stylizované scény přes krátké herecké etudy až po secvičené choreografie bylo teatrální, ale ne přes čáru a rozhodně ne na úkor hudby. Pořád to byl hlavně koncert, na kterém hudba a zpěv hrají prim. A přestože se jedná o žánr, který bych si sama od sebe nepustila, odteď vím, že pokud někdy na line-upu nějakého festivalu natrefím na jméno Janelle Monáe, můžu se s klidným svědomím postavit do prvních řad. Nuda ani zoufalý úprk v tomto případě nehrozí.


I když jsem díky Janelle smysluplně strávila část čekání na samotný vrchol festivalu, neplodné okno stále přetrvávalo. Röyksopp v modrém stanu na mě byli moc „tuc tuc“ (sice méně než Skrillex o pár dní dřív, ale stejně), a tak jsem skončila u Balloon 360° Stage na senegalských bubenících a tanečnicích Jeri-Jeri. Tradiční africkou hudbu nevyhledávám, protože její rytmy mi nikdy nic neříkaly, a nestrhla mě ani tahle kapela. Nakonec jsem se tedy bavila aspoň tím, jak se lidé z publika na jevišti neohrabaně snažili napodobit pohyby afrických tanečnic. Stálo to za to, bulvy valili i Senegalci. 

Následní Outkast mě taky nezaujali, a tak jsem se vydala vyčkávat Die Antwoord pod pódium Blue Tentu, kde bylo ovšem už více než hodinu před začátkem pěkně natřískáno. Bylo jasné, že Jihoafričané mají v Helsinkách více než slušnou fanouškovskou základnu - od pubescentů přes mladé slečny s tučným nápisem ZEF na hrudi až po velmi freaky dvojníky Ninji a Yo-landi. Všichni seděli v klidu pod pódiem, dodělávali si make-up a působili velmi mírumilovně. O to víc mě zaskočilo peklo, které se rozpoutalo hned s příchodem DJe. Všichni okolo mě jako by najednou zešíleli. Tohle nebyla radost z hudby, to byla agrese a davová psychóza par excellence. Naprosto netuším, jaké skladby Die Antwoord ten večer odehráli, protože já se minimálně dvě třetiny koncertu snažila hlavně vyváznout ve zdraví. Neztratit občanku, neomdlít a nespadnout na zem, to byly jediné věci, na které jsem byla schopná myslet. 


Byly ovšem i světlejší chvilky, kdy dav okolo mě popadal dech. Během těch několika minut jsem si byla schopná užít, že vidím Ninju i Yo-landi naživo a dokonce je i perfektně slyším – zvuk byl totiž nad očekávání kvalitní, žádné ruchy ani přeřvané basy. I repertoár naživo funguje dobře a asi by se na něj i skvěle pařilo – za méně drastických okolností. Takhle jsem bohužel jen čekala, kdy to konečně skončí. Když ten okamžik nastal, z poblázněných hrozičů se najednou zase stali ti beránci, kteří do stanu před dvěma hodinami přišli. Nad tím opravdu zůstává rozum stát. Já jsem po té hudební apokalypse vypadala, jako když jsem právě vylezla ze sauny, v níž jsem strávila hodinu oblečená, s vyrvanými chomáči vlasů a podupanýma nohama (já tušila, že si ty sandály nemám brát…). Rozhodně zajímavá zkušenost, ale příště si dám Die Antwoord radši z uctivé vzdálenosti. I když tím přijdu o Ninjův nahý zadek. Ale co, z první ruky jsem ho už viděla.

S Die Antwoord zároveň skončil i celý letošní ročník Flow Festivalu. Závěr to byl divoký jako blázen a myslím, že nejsem jediná, kdo po něm nabíral dech ještě několik dní. Příští rok se ale všichni klidně sejdeme znovu!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

překlady textů värttinä

Tady najdete pohromadě všechny české překlady, které  jsem doteď na blogu publikovala. Stačí kliknout na název skladby!                                                                              Viena (2015)                                                                                                                                                                      ...

vesala to rule them all...

…aneb Ruisrock 2017, den třetí V neděli byl areál Ruisrocku otevřený už od jedné, ale já jsem se kvůli zpackané rezervaci ubytování a následné nutnosti přesunu do jiného hostelu na festival dostala až o hodně později. Naštěstí to tolik nevadilo, protože v podstatě všichni moji oblíbenci hráli už předchozí den a neděle mi tak zůstala jen jako příjemný bonus navíc. Nehodlala jsem se za ničím honit ani se nikde zbytečně tlačit, což by ostatně ve vedru, které ten den panovalo, stejně za nic nestálo. Zatímco pro mě byla neděle jednoznačně nejslabší, pro Finy to byl očividně nejatraktivnější den, což dokazovaly šílené davy před vstupní branou. Ty bohužel přiměly sekuriťáky omezit bezpečnostní kontroly na minimum, což mě upřímně dost vyděsilo, ale naštěstí nikdo žádné kudly ani pistole nepřinesl. Příště už by ale všechno tak hladce proběhnout nemuselo, tak doufám, že si pořadatelé do budoucna dají většího majzla. Vesala Prvním koncertem na programu pro mě byla Vesala na louc...

älä lietso paranoiaa...

…älä googlaa Sitoi , vlastním jménem Reetta Nummi, je finská spoken word a vizuální umělkyně momentálně sídlící v Berlíně. Na hudební scéně o sobě dala poprvé vědět v roce 2018 singlem Kun jumalat sulavat (Když bohové roztávají) a milovníci poetické alternativy už tehdy zpozorněli. Jemná, atmosférická skladba kolem vás napoprvé sice může jen tak prošumět, s každým dalším poslechem však proniká stále hlouběji pod kůži. Její síla přitom nevyprchá ani po letech. Zdroj V roce 2018 Sitoi vydala debutové EP Huoneita (Pokoje), které se neslo v duchu jemného, erotickým dusnem nabitého spoken word přednesu, díky němuž texty plné slovních hříček, aliterací a básnických obratů stojí v centru veškerého dění. Huoneita je tak ideálním hudebním podkresem pro intimní chvilky poetických duší. V létě roku 2019, kdy se svět zdál ještě normální a mohli jsme si jezdit, kam jsme chtěli, Sitoi vystoupila v rámci společné show své bookingové agentury na helsinském Flow Festivalu . Jakožto věrná návštěvni...

Sitoi - Kun jumalat sulavat

  Když bohové roztávají (začátek celého života a cesta k nesmrtelnosti) světla na podlaze, postel na stropě tóny na zdech, tvoje slova v tomhle domě květenství zůstává, aby uvadlo, uschlo plus na malé kousíčky rozkopnutá hlava může dýchat, beznaděj v předsíni holá záda leží vedle mě vzdouvají se špatně naladěné záhyby žeber, když bránice plive do tvé náruče nejkrásnější výhrůžky sametové slavnosti, vzadu vlevo jazz svlečený rituál k rozbití dva existující se houpou, opíjí, kolébají, kývou a zítra se vzdají roztrhnu tvou vůni, brzy zreziví běž, nechoď, nechoď, běž houstnoucí krevní tlak přivádí k šílenství omylem se zachvějí zbloudilá gesta a tohle nepoznají, škádlí v šeru tíseň z požáru zbyl oxid uhelnatý, hořká nadávka, ale ne trpká nenávist tvoje ústa jsou třešňová dužina pichlavý výsměch vášně dokážeš mě otevřít, rozkvetu pak mě přerušuješ vlastními sliby všechno je naruby vzhůru nohama špatným směrem dotkni se mě, chci se odevzdat bohové roztávají a zůstává paměť a mimesis a bá...

Paperi T - Muutos

Muutos na Spotify Změna chceš, aby tě svlíkli pohledem nebo z pohledu teď, když visíme, což mi přijde jako pouto bejt tím, co nemusíme ale ukaž mi někoho, kdo nevykládá o svým bytí střešní byt je jenom pokoj, kterej má střechu, když už máš všechno, co jen chceš pomíjivá je i vnitřní krása a smrt jenom pauza, nevyřeší nic změníme se, když se přestěhujem nebo se přestěhujem, když se změníme kluci nikdy nebudou jenom kluci a nic se nezmění, dokud to funguje říkáš, že jsme si podobný já bych chtěl, abys nebyl taková hyperbola, hyperbore chce bejt všechny formy, kterýma není postiakaupungista.blogspot.com nikdy se neměň zůstaň napořád takovej, jakej jsi teď nikdy se neměň jak někdo vůbec může říct něco tak pitomýho? nikdy se neměň nikdy se neměň jak někdo vůbec může

Litku Klemetti - Jääkuningatar

Ledová královna jak se ze mě stala takováhle taky studená a naštvaná předtím jsem se bála i tebe stejným jako já jsem se vyhýbala na domácím videu jsem pobíhala získávala si srdce příbuzných teď už se ti nevejdu na klín mami, zkus na mě zapomenout ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí jak to vydrží páteř člověka, když unese jen pírko zkoušela jsem milovat i tebe, ale přes led je všechno zamlžené postiaprahasta.blogspot.com zkusím se zase připojit k ptákům podobným sráčům jako já když mě nenajdeš, až se rozední přidala jsem se k nim, abych zpívala ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí

ruusut v překladu

Tady najdete všechny dosud publikované překlady písniček Ruusut pěkně pohromadě. Stačí kliknout na název skladby! Kevätuhri (2020) Zdroj Pyhä kevät Avaimet avaa ovii Crush Haamuasema Kunpa saisit musta kiinni 4321 Tuuli puhaltaa Illalla Mut en sillee Valon ainekset Ruusut   (2018) Zdroj Käärmeen sisällä Bubo Bubo Glitchit 555 Muiden musta Suden suu Toyota Celica Siamilaiset Iltoja pitkin Ristilukki Kyklooppi Ostatní Haluun et sä kaipaat mua

Paperi T - Tapa

Způsob otálením ke stáří, pochybováním k jistotě jestli se přiblížíš, nemůžu slíbit, že neuteču všechno, co se třpytí, je zlato, všechno, co neřeže, je zbytečný pořád něco romantickýho v minulosti, v okamžiku budoucnost, netušíš to, když to děláš na tvým koberci mejma botama,  dej mi něžný přezdívky, který nezní něžně ale to je můj způsob lásky to je můj způsob lásky postiakaupungista.blogspot.com a všechno to prožívání mě sere, tvůj způsob lásky je pro mě způsob mučení já nepotřebuju nic zvláštního, ty a já jsme tady z úplně jinejch důvodů jsem úplně v mlze, viděl jsem tě ve snu ve svatebních šatech nedostal jsem se do kaple,  byl jsem na záchodě v Šestce přivázanej k topení ale to je můj způsob lásky to je můj způsob lásky na gymnazistkách miloval to, že i když zestárnul, ony zůstaly stejně starý na gymnazistkách miloval to, že i když zestárnul, ony zůstaly stejně starý pozn.: Kutonen (Šestka) je slangový název pro klub Kuudes Linja v Hel...

Värttinä - Tumma

Temná uhlíky sálaly mou myslí procházely obrazy tam oheň kolébá minulé připomíná oheň hoří mihotavě hýčkaje plameny spal moje smutné vzpomínky odnes moje teskné tužby uhlíky sálaly o tom přemítá mysl je temnější život pro světlý vyhrazený přineseš temný život nebo noci bílé temnou budoucnost ty černé uhlíky vyzařují žal plameny pohybuje ty uhlíky sálají teskně oheň kolébají mysl plameny okouzlují postiakaupungista.blogspot.com uhlíky sálaly o tom přemítá mysl temný život za mnou budoucnost ještě temnější oheň hoří mihotavě hýčkaje plameny spal moje smutné vzpomínky odnes moje teskné tužby uhlíky sálaly mou myslí procházely obrazy přemýšlejíc o dobách minulých zkoumajíc budoucnost přineseš temný život nebo noci bílé temnou budoucnost ty černé uhlíky vyzařují

videa z prvního dne flow 2018

Na rozjezd tu máte trochu lyrického rapu k zamyšlení a o něco víc popu k rozhýbání všech končetin. Paperi T - Venaattrr Sigrid - High Five Sigrid - Don't Kill My Vibe ALMA - Legend