Přeskočit na hlavní obsah

do you have love for humankind?

 
Tři roky uběhly od vydání posledního řadového alba CocoRosie, nazvaného Grey Oceans. Teď sestry Casadyovy přicházejí s novinkou Tales of a Grass Widow, kterou v polovině června přijedou naživo představit i do Prahy.

Nejnovější počin CocoRosie, hudebně i tematicky předznamenaný loňskými singly We Are On Fire a Tearz for Animals, plynule navazuje nejen na tyto dvě skladby, ale i na celou dosavadní tvorbu skupiny. Především milovníci alb The Adventures of Ghosthorse and Stillborn a již zmiňovaného Grey Oceans novou deskou pravděpodobně nebudou zklamáni. Album Tales of a Grass Widow se totiž nese ve velmi podobném duchu jako jeho dva předchůdci. Pro některé posluchače však právě toto může být kamenem úrazu – zejména při prvním poslechu se zdá, že novinka jen opakuje zažité hudební vzorce a nepřináší vůbec nic nového. Věnujete-li ovšem albu několik dalších pozorných poslechů, pravděpodobně změníte názor. Tales of a Grass Widow sice nenabízejí žádnou hudební revoluci, jsou však deskou až po okraj nabitou emocemi a silnými příběhy, které nepřimějí k zamyšlení snad jen naprostého ignoranta.

Síla alba se skutečně skrývá hlavně v textech, jejichž důležitost potvrzuje i to, že hudba vznikla mnohem později než samotné příběhy a jejich „hrdinové“. O čem tedy Příběhy slaměné vdovy jsou? Titulní slaměnou vdovou zde kupodivu není žena, jejíž muž kamsi odcestoval, ale opuštěné dítě, které přišlo o nevinnost. Podle vlastních slov Biancy Casadyové, hlavní autorky textů, je slaměná vdova postavou bez tváře a beze jména, která na sebe bere různé podoby. Jako paralela k příběhu o ztracené nevinnosti je tu navíc prezentován i vztah člověka k přírodě, respektive k celé planetě Zemi. Lidé se podle slov sester Casadyových totiž k zemi chovají stejně jako k ženám a dětem ženského pohlaví – tedy hrozně.

 

Celkově má album z větší části ponurou atmosféru, která jako by předznamenávala příchod něčeho velkého. Vzpomínáte ještě na ty loňské nekonečné diskuse o tom, nastane-li opravdu konec světa? Někteří tvrdili, že místo apokalypsy dojde k jakési duchovní přeměně lidstva. CocoRosie bychom na základě některých textů z Tales of a Grass Widow mohli považovat za zastánkyně tohoto názoru. Už první skladba After the Afterlife, která nás přivítá hořkosladkým refrénem „welcome to the afterlife“, naťukává téma přílišné chamtivosti lidí a nevšímavosti k okolí. Následující píseň Tearz for Animals s hostujícím Antonym Hegartym, zosobňujícím hlas matky přírody, je poměrně explicitní kritikou lidského chování k životnímu prostředí (a k dětem) a zároveň je i varováním před důsledky vlastní sebedestrukce: „hide the feeling you’ll be feeling/ when the day turns forever into night.“ Zároveň je však v textu přítomna i naděje na záchranu nás všech, budeme-li v ni věřit. Obdobné téma se na albu objevuje i v písních End of Time (v níž lyrické já odmítá nejen všechny své lidské přátele, ale i všechny vymoženosti moderní civilizace a odebírá se – pravděpodobně – do života po životě) a Far Away. Druhá jmenovaná skladba se hudebně vymyká zbytku alba svou vzdušnou lehkostí a téměř nadpozemskou atmosférou, ke které přispívají i útržkovitá slova: „maybe/ RIP humans/ tears for animals/ animals, animals and nature / did you ever feel an alien?

S titulní hrdinkou se setkáváme ve skladbách Child Bride, Harmless Monster, Gravediggress a Roots of my Hair. První jmenovaná píseň je údajně skutečným příběhem vyprávěným z pohledu pětileté dívky, kterou rodiče provdali za dospělého muže. Harmless Monster začíná jako klidná klavírní balada, v průběhu však nabírá na intenzitě, která vyvrcholí velmi chytlavým refrénem a nakonec se přirozeně propojí s následující singlovou skladbou Gravediggress, v níž dívka rozmlouvá se starou hrobnicí a prosí ji, aby vykopala jámu a pohřbila v ní „všechnu její lásku“. Tato skladba je překvapivě jednou z mála, v níž pěvecký prim nehraje Bianca, ale Sierra. Nutno říci, že part staré hrobařky jí sedí jako ulitý (a v tomto tvrzení není třeba hledat žádný negativní podtext). Roots of my Hair je suverénně nejoptimističtější položkou na jinak neveselém tracklistu. Vděčit za to můžeme hlavně líbivé melodii, ale i „exotickým“ názvukům v hudebním doprovodu, které tak trochu připomínají loňskou spolupráci CocoRosie s indickou skupinou Rajasthan Roots.

Jak už bylo řečeno, z pěveckého hlediska na Tales of the Grass Widow tentokrát hraje výraznější roli spíše Bianca. Sierra si to vynahrazuje alespoň v předposlední, mrazivé, ale přesto extrémně chytlavé písni Villain, která patří k jednomu z vrcholů desky. Album uzavírá neméně zpěvná skladba Poison, která vypráví o nemilosrdné diktátorce, která seká hlavy žirafám, spí na polštářích ze zebří kůže a z jejíchž slin vyskakují panteři. Zaručuji vám, že refrén „poison, her tears are poison“ vám bude v uších znít ještě dlouho. A budete si přát, abyste si ho 19. června mohli zazpívat spolu s CocoRosie a všemi fanoušky, kteří dorazí na jejich koncert do Archy.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

překlady textů värttinä

Tady najdete pohromadě všechny české překlady, které  jsem doteď na blogu publikovala. Stačí kliknout na název skladby!                                                                              Viena (2015)                                                                                                                                                                      ...

Värttinä - Sulhassii

Ženichové Máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy? Nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu? Předhání se vesničané na námluvách a na námluvách nápadníci z vlastní země a vlastní země? Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Máš vysněného, vyhlédnutého ženicha velkého a pohledného a pohledného? Zásnubní hedvábí na skříni, na skříni, prsten je navlečený na prstu a navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Tamhle je pro tebe pohledný ženich, tamhle je pro tebe pohledný ženich, drahý na věčné časy, drahý na věčné časy. Polib svého ženicha, polib svého ženicha. Obejmi ho bez dovolení, obejmi ho bez dovolení. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Nesmíš mít černé myšlenky,...

Sitoi - Kun jumalat sulavat

  Když bohové roztávají (začátek celého života a cesta k nesmrtelnosti) světla na podlaze, postel na stropě tóny na zdech, tvoje slova v tomhle domě květenství zůstává, aby uvadlo, uschlo plus na malé kousíčky rozkopnutá hlava může dýchat, beznaděj v předsíni holá záda leží vedle mě vzdouvají se špatně naladěné záhyby žeber, když bránice plive do tvé náruče nejkrásnější výhrůžky sametové slavnosti, vzadu vlevo jazz svlečený rituál k rozbití dva existující se houpou, opíjí, kolébají, kývou a zítra se vzdají roztrhnu tvou vůni, brzy zreziví běž, nechoď, nechoď, běž houstnoucí krevní tlak přivádí k šílenství omylem se zachvějí zbloudilá gesta a tohle nepoznají, škádlí v šeru tíseň z požáru zbyl oxid uhelnatý, hořká nadávka, ale ne trpká nenávist tvoje ústa jsou třešňová dužina pichlavý výsměch vášně dokážeš mě otevřít, rozkvetu pak mě přerušuješ vlastními sliby všechno je naruby vzhůru nohama špatným směrem dotkni se mě, chci se odevzdat bohové roztávají a zůstává paměť a mimesis a bá...

Paperi T - Muutos

Muutos na Spotify Změna chceš, aby tě svlíkli pohledem nebo z pohledu teď, když visíme, což mi přijde jako pouto bejt tím, co nemusíme ale ukaž mi někoho, kdo nevykládá o svým bytí střešní byt je jenom pokoj, kterej má střechu, když už máš všechno, co jen chceš pomíjivá je i vnitřní krása a smrt jenom pauza, nevyřeší nic změníme se, když se přestěhujem nebo se přestěhujem, když se změníme kluci nikdy nebudou jenom kluci a nic se nezmění, dokud to funguje říkáš, že jsme si podobný já bych chtěl, abys nebyl taková hyperbola, hyperbore chce bejt všechny formy, kterýma není postiakaupungista.blogspot.com nikdy se neměň zůstaň napořád takovej, jakej jsi teď nikdy se neměň jak někdo vůbec může říct něco tak pitomýho? nikdy se neměň nikdy se neměň jak někdo vůbec může

älä lietso paranoiaa...

…älä googlaa Sitoi , vlastním jménem Reetta Nummi, je finská spoken word a vizuální umělkyně momentálně sídlící v Berlíně. Na hudební scéně o sobě dala poprvé vědět v roce 2018 singlem Kun jumalat sulavat (Když bohové roztávají) a milovníci poetické alternativy už tehdy zpozorněli. Jemná, atmosférická skladba kolem vás napoprvé sice může jen tak prošumět, s každým dalším poslechem však proniká stále hlouběji pod kůži. Její síla přitom nevyprchá ani po letech. Zdroj V roce 2018 Sitoi vydala debutové EP Huoneita (Pokoje), které se neslo v duchu jemného, erotickým dusnem nabitého spoken word přednesu, díky němuž texty plné slovních hříček, aliterací a básnických obratů stojí v centru veškerého dění. Huoneita je tak ideálním hudebním podkresem pro intimní chvilky poetických duší. V létě roku 2019, kdy se svět zdál ještě normální a mohli jsme si jezdit, kam jsme chtěli, Sitoi vystoupila v rámci společné show své bookingové agentury na helsinském Flow Festivalu . Jakožto věrná návštěvni...

Värttinä - Ikuikävä

Ikuikävä na Spotify Věčný stesk Proč jsi mě zanechal věčnému stesku? Odhodil jsi plavou, světlovlasou vyvolenou? Kutálím zprávy k těm nebesům, pláču k těm vzdušným ptákům. Čím jsem teď rozlítila svého velkého stvořitele? Sama jsem rozhněvala jednoho boha? Když mě odhodil, abych zůstala bez pomoci, zanechal mě pod oknem. postiakaupungista.blogspot.com Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Komu teď po větru pošlu svou temnou bolest? Vypověděla bych své teskné tužby? Jak je srdce dlouho zrývané steskem, naplněné pocity osiřelého jablka. Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Tehdy jsi všechny složil jako božího ptáčka, aby plakali k věčné obloze. Jak by jablko vzal na oblačný dvůr, jako hvězdu na oblohu, jako část Velkého vozu. Pozdě večer vyhlížím ze světnice. Procházím se ve zlatavém svitu měsíce. Když se rozední milosrdné ráno, pod oknem. Odvezená na kostelní hřbitov, pokropená vodou. Na jehličí věčných borovic, položená na měděné ...

tip na výlet: helsinki (praktická část)

aneb jak, kde a za kolik Ať už je vaše cílová destinace ve Finsku jakákoliv, minimálně krátké zastávce v Helsinkách se pravděpodobně nevyhnete. Dnes se tedy podíváme na pár praktických tipů ohledně cesty, dopravy a ubytování. Jak do Helsinek Nejrychleji a troufám si tvrdit taky nejlevněji se do Helsinek dopravíte samozřejmě letecky. Pokud vám nevadí letět s nízkonákladovou společností, výhodné nabídky přímých letů najdete u Norwegian ( www.norwegian.com ). Zpáteční letenku seženete od 120 eur, musíte ale počítat s tím, že každé odbavené zavazadlo vás připraví o dalších 12 eur navíc za jeden směr. Můžete si připlatit i za rezervaci sedadla nebo pojištění pro případ nemoci v době plánovaného letu, ale to jsou naštěstí jen dobrovolné poplatky. Jedinou nevýhodou cestování s Norwegian je to, že letadlo odlétá z Prahy po deváté hodině večerní a do Helsinek kvůli tomu dorazíte bezmála v jednu ráno. Pokud se vám ale nechce uprostřed noci jezdit do hotelu, není problém počkat na l...

tip na výlet: maastricht (a liège)

tour de kostely O krásách Maastrichtu mi už několikátý rok básnil každý druhý člověk, s kterým jsem zapředla rozhovor na téma cestování po Nizozemsku. Moje zvědavost a touha přesvědčit se, jestli je město opravdu tak kouzelné, jak se vypráví, mě letos přiměly nejjižnější část Nizozemska konečně navštívit. A zklamaná jsem nebyla, to vám můžu prozradit hned na začátku. pohled na Maastricht z břehu Mázy Pokud nemáte auto, do Maastrichtu se dostanete nejjednodušeji autobusem. Z Prahy bohužel neexistuje přímý spoj, a tak si musíte vybrat ze dvou tras. Když nasednete do autobusu mířícího do Nizozemska ( Eurolines i RegioJet ), můžete vystoupit v Eindhovenu, a odtud se kus vrátit vlakem. Cesta trvá asi hodinu a jednosměrná jízdenka vás vyjde na necelých 18 eur. Časově i finančně výhodnější je ale autobusová linka mířící do Belgie , která vás vysadí v Liège, jenž je od Maastrichtu co by kamenem dohodil. A protože jsem měla celkem nabitý itinerář, samozřejmě jsem neváhala téhle ...

videa z druhého dne flow festivalu 2017

...aneb co se hrálo před bouřkou a po ní Pykäri feat. Yona - Maneki Neko Silvana Imam ALMA - Drunk Tattoos

Värttinä - Liigua

Liigua chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného, ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného ve střemchovém háji střemchu v polokeřích větvičku zelenou ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela dostala jsem bažinnou vránu z močálu, straku z plotu olšový špalek z lesíka, osikový pařez z vřesoviště smolný pařez od cesty, jalovec ze smrčiny pryskyřičný špalek z konce pole a šišku zpod kamene postiakaupungista.blogspot.com přijala jsem bídného, liigua liigua, bídného do muže s roztrhanými botami jsem se zamilovala, liigua liigua, zamilovala nedostala jsem do rukou drahého, s nímž bych mohla kráčet nedostala jsem d...