Přeskočit na hlavní obsah

makám, makám, nemůžu zastavit…

…aneb Flow Festival 2018, den třetí

Třetí den Flow pro mě začal už brzy odpoledne trochu nečekanou honičkou způsobenou návalem lidí u vstupní brány, kvůli němuž jsem málem propásla dlouho očekávaný koncert Ruusut. Po nějakých deseti minutách strávených na konci dlouhé fronty se naštěstí otevřely i další branky, a tak jsem mohla zahodit zbytečný stres a vyrazit směr Red Aréna. Přesně ve chvíli, kdy jsem vkročila do stanu, se ovšem spustil takový déšť a hromobití, že by se ve mně krve nedořezal. Při představě, že nás z bezpečnostních důvodů zase vyhodí ven a budeme kdovíjak dlouho trčet v lijáku stejně jako loni, se mi udělalo trochu nevolno. Štěstí ten den ale stálo při mně a žádná evakuace se díky bohu nekonala. Jak někdo trefně poznamenal, nakonec na té přeháňce vydělali právě Ruusut, kterým se do stanu podařilo nalákat pěkných pár tisícovek lidí ještě předtím, než vůbec začali hrát.

Ruusut 

Nebudu to dál natahovat, koncert se vydařil ještě lépe, než jsem čekala, a určitě to nebylo jen početným publikem. Ruusut totiž nabízejí pop, který vás okamžitě vtáhne do dění, bez ohledu na to, že písničky slyšíte třeba úplně poprvé a spousta věcí vám zatím tak úplně nedává smysl. Třeba taková Toyota Celica, Bubo bubo nebo epický závěr Suden suu se vám zadřou pod kůži hned na první poslech, ale zároveň vám nehrozí, že z nich budete otrávení hned po tom druhém. Koncert se samozřejmě neobešel bez hostovaček – Paperi T v černém pršiplášti byl jasný už od začátku, ale překvapili mě Töölön Ketterä, kteří se zjevili v hitu Glitchit a závěr show proměnili v rozskákanou párty.

Celá rozpaprčená ze skvělého koncertu Ruusut jsem se šla zklidnit něčím k jídlu. Skončila jsem u dnes už klasického Hello Flow burgeru, který na menu vídám už několikátý rok. Byl to grilovaný sýr s ananasem v nějaké placce, nebyl špatný, ale dvakrát bych ho asi nemusela. Navíc se mi podařilo zkydat nějakou majonézou, takže část koncertu Stig Dogga jsem strávila za stanem čištěním fleků. O nic zvláštního jsem ale nepřišla, protože celý Stig Dogg je taková zvláštní figura, které doteď moc nerozumím. Ale byl tam Pyhimys, byla tam Vesta, takže ve výsledku výborná kulisa k přestávce na oběd.

Stig Dogg

Následoval přesun zpátky do Red Arény, kde byla na pořadu dne Jorja Smith. Soul a r’n’b nejsou moje žánry, ale hudba Jorji Smith naštěstí nabízí i spoustu dalších vlivů, díky nimž jsem se měla i já čeho chytnout. V kontextu celého festivalu to byl jeden z těch koncertů, které v celkovém součtu tak nějak zapadnou, ale je to škoda. Samostatně by to totiž mohla být skvělá show pro ty, kteří si rádi v uvolněném tempu zavlní boky. Jen mě pořád štve, že mladí Finové zjevně neznají No Scrubs. Zkoušela to na ně Alma, zkoušela to i Jorja Smith, ale jediný, koho tahle vzpomínka na ranou pubertu nadchne, jsem vždycky široko daleko jenom já.

Jorja Smith

Jorju Smith jsem ovšem „musela“ opustit v půlce, protože na hlavním pódiu začínal rapper Pyhimys. Jeho zatím poslední deska Tapa poika mě z celé jeho sólové kariéry zaujala asi nejvíc, takže jsem její živé provedení nechtěla zmeškat. Pyhimys v praštěném svetru a s menším sborem v zádech nabídnul mé oblíbené písničky Mobutu Sese Seko a Tapa poika, při nichž se aktivně zapojilo i publikum, hlavní část show nicméně tvořily starší skladby, které mě nijak za srdce neberou. Výjimku tvořila Aina kuin aira s hostující Yonou a taky chytlavá Celeste, na kterou jsem před tímhle koncertem už jaksi stihla zapomenout. Jinak to bylo fajn, ale pro mě byl setlist poskládaný tak trochu nešťastně. A to, že v Kynnet, kynnet chyběla živá Vesta, už byl jenom pomyslný poslední hřebíček do rakvičky. Se šlehačkou.

Pyhimys

Po vystoupení Pyhimyse následoval sprint areálem k Resident Advisor Front Yard, kde už dávno hrála korejsko-americká dýdžejka a zpěvačka/rapperka Yaeji. Na miniaturním „dvorku“ se lidi pokoušející se o tanec tísnili jak sardinky, přičemž se tak v minutových intervalech někdo neustále snažil narvat dovnitř nebo dostat ven. Do toho hudba už vůbec ne podle mého vkusu, ale já jsem tentokrát bezostyšně přišla na hity a na ty jsem si taky hodlala počkat. Za ty strkance a tlačenice mi to ale stálo, protože hromadné skákání na Raingurl a The Drink I’m Sipping On bylo nezapomenutelné. Nedělám to často, ale když už, tak už, a tentokrát jsem si to užila se vším všudy. A navíc je Yaeji prostě cool, i kdyby hrála na vozembouch.

Yaeji

Ještě rozskákaná z dvorku jsem překlopýtala zpátky k hlavnímu pódiu, protože program jel dál a na nějaké pauzy už nebyl čas až do večera. Na Lykke Li jsem se těšila spíš opatrně a vlažný začátek dobře ilustroval proč, ale nakonec to bylo asi tak desetkrát lepší, než jsem doufala. Na poslední album So Sad So Sexy jsem žádné nadšené recenze nečetla, ale mně se prostě líbí. A naživo funguje taky skvěle. Třeba taková Two Nights, kde rappera Aminé nahrazuje doprovodná vokalistka, titulní So Sad So Sexy nebo Sex Money Feelings Die, při které se společnému vyřvávání refrénu odolává jen těžko. Bylo to tak opojné a sexy, až mě to zaskočilo, ale některé momenty z tohohle koncertu si s sebou nesu doteď a to se moc často nestává.

Lykke Li

Závěrečná I Follow Rivers mi posloužila jako stylová kulisa k úprku do Red Arény, kde na mě už čekala freak show Fever Ray. Její pražský koncert jsem si nechala ujít s tím, že si to na Flow vynahradím, tak jsem se patřičně těšila, ale zároveň jsem měla reálný strach, že to bude až moc divné. A ano, hodně divné to bylo, ale díky silným skladbám a hlavně jedinečnému hlasu Karin Dreijer všechno tak nějak drželo pohromadě a nepříjemné pocity nedostaly prostor. Velká část přítomných mi přišla duchem trochu mimo, jako by se ani moc nechtěli zapojit do toho, co se na pódiu děje, a tak když došlo na očekávané „this country makes it hard to fuck“, zařvala jsem to z předních řad sama jako jediný neukojený zoufalec. Bála jsem se trapnosti někoho jiného a nakonec jsem byla trapná tak akorát já, ale i to k životu patří. Ať tak nebo tak, tvorba Fever Ray včetně živých show rozhodně není pro každého, ale jestli vás nějakým způsobem oslovuje, není třeba se ničeho bát. Stačí udělat jeden vstřícný krok a hudba udělá deset dalších.

Fever Ray

Vrcholem posledního festivalového dne a dost možná i celého letošního ročníku mělo být vystoupení Kendricka Lamara na hlavní stagi. Takhle hypované koncerty jsem se za ta léta už naučila brát s rezervou, ale tentokrát se předpovědi naštěstí nemýlily. Samozřejmě vím, že význam tvorby tohohle držitele Pulitzerovy ceny je úplně někde jinde než u „koukejte dát všichni ruce nahoru, budeme se klátit do rytmu“. Ten večer ale na nějaké literární ani společenskokritické analýzy rozhodně nebyl prostor. Dav byl obrovský a atmosféra přímo vybízela k tomu, aby se tancovalo přesně tak, jak tancujete, když vás nikdo nevidí. Protože právě v tom největším davu si vás nevšímá vůbec nikdo. A v tu chvíli to byl ten nejlepší pocit ze všech. Samozřejmě došlo na obligátní „ruce nahoru“ i „svítící telefony do vzduchu“ a mně výjimečně nebylo zatěžko jako ovce udělat všechno, co miniaturní umělec tam odněkud z dálky přikázal. Myslím, že to o charismatu Kendricka Lamara a o síle okamžiku, kterou svou tvorbou dokáže vytvořit, říká všechno.

St. Vincent

Na úplný závěr zbývala už jen St. Vincent v Red Aréně, na kterou jsem se šla podívat spíš ze zvědavosti než z fanouškovství, ale i tohle vystoupení předčilo má očekávání. Bylo to barevné, hlučné a zábavné. Skvělá a navěky trefná Los Ageless přišla hned ze začátku, melancholická New York (na chvíli překřtěná na Helsinki) v a cappella verzi naopak celý koncert uzavřela. 

Třetí den Flow byl jeden dlouhý maraton, na jehož konci nezbývalo než uznat, že ročník 2018 byl zase o něco lepší, než jsem si mohla přát. Zpátky do hostelu jsem se vydala přecpaná hudebními zážitky až k prasknutí, ale stejně pořád hladová po dalších. Dobrá i špatná zpráva je, že další ročník už číhá za humny. Sedm měsíců totiž uteče dřív, než si to stačíme uvědomit, to mi věřte.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

překlady textů värttinä

Tady najdete pohromadě všechny české překlady, které  jsem doteď na blogu publikovala. Stačí kliknout na název skladby!                                                                              Viena (2015)                                                                                                                                                                      ...

vesala to rule them all...

…aneb Ruisrock 2017, den třetí V neděli byl areál Ruisrocku otevřený už od jedné, ale já jsem se kvůli zpackané rezervaci ubytování a následné nutnosti přesunu do jiného hostelu na festival dostala až o hodně později. Naštěstí to tolik nevadilo, protože v podstatě všichni moji oblíbenci hráli už předchozí den a neděle mi tak zůstala jen jako příjemný bonus navíc. Nehodlala jsem se za ničím honit ani se nikde zbytečně tlačit, což by ostatně ve vedru, které ten den panovalo, stejně za nic nestálo. Zatímco pro mě byla neděle jednoznačně nejslabší, pro Finy to byl očividně nejatraktivnější den, což dokazovaly šílené davy před vstupní branou. Ty bohužel přiměly sekuriťáky omezit bezpečnostní kontroly na minimum, což mě upřímně dost vyděsilo, ale naštěstí nikdo žádné kudly ani pistole nepřinesl. Příště už by ale všechno tak hladce proběhnout nemuselo, tak doufám, že si pořadatelé do budoucna dají většího majzla. Vesala Prvním koncertem na programu pro mě byla Vesala na louc...

älä lietso paranoiaa...

…älä googlaa Sitoi , vlastním jménem Reetta Nummi, je finská spoken word a vizuální umělkyně momentálně sídlící v Berlíně. Na hudební scéně o sobě dala poprvé vědět v roce 2018 singlem Kun jumalat sulavat (Když bohové roztávají) a milovníci poetické alternativy už tehdy zpozorněli. Jemná, atmosférická skladba kolem vás napoprvé sice může jen tak prošumět, s každým dalším poslechem však proniká stále hlouběji pod kůži. Její síla přitom nevyprchá ani po letech. Zdroj V roce 2018 Sitoi vydala debutové EP Huoneita (Pokoje), které se neslo v duchu jemného, erotickým dusnem nabitého spoken word přednesu, díky němuž texty plné slovních hříček, aliterací a básnických obratů stojí v centru veškerého dění. Huoneita je tak ideálním hudebním podkresem pro intimní chvilky poetických duší. V létě roku 2019, kdy se svět zdál ještě normální a mohli jsme si jezdit, kam jsme chtěli, Sitoi vystoupila v rámci společné show své bookingové agentury na helsinském Flow Festivalu . Jakožto věrná návštěvni...

Sitoi - Kun jumalat sulavat

  Když bohové roztávají (začátek celého života a cesta k nesmrtelnosti) světla na podlaze, postel na stropě tóny na zdech, tvoje slova v tomhle domě květenství zůstává, aby uvadlo, uschlo plus na malé kousíčky rozkopnutá hlava může dýchat, beznaděj v předsíni holá záda leží vedle mě vzdouvají se špatně naladěné záhyby žeber, když bránice plive do tvé náruče nejkrásnější výhrůžky sametové slavnosti, vzadu vlevo jazz svlečený rituál k rozbití dva existující se houpou, opíjí, kolébají, kývou a zítra se vzdají roztrhnu tvou vůni, brzy zreziví běž, nechoď, nechoď, běž houstnoucí krevní tlak přivádí k šílenství omylem se zachvějí zbloudilá gesta a tohle nepoznají, škádlí v šeru tíseň z požáru zbyl oxid uhelnatý, hořká nadávka, ale ne trpká nenávist tvoje ústa jsou třešňová dužina pichlavý výsměch vášně dokážeš mě otevřít, rozkvetu pak mě přerušuješ vlastními sliby všechno je naruby vzhůru nohama špatným směrem dotkni se mě, chci se odevzdat bohové roztávají a zůstává paměť a mimesis a bá...

Paperi T - Muutos

Muutos na Spotify Změna chceš, aby tě svlíkli pohledem nebo z pohledu teď, když visíme, což mi přijde jako pouto bejt tím, co nemusíme ale ukaž mi někoho, kdo nevykládá o svým bytí střešní byt je jenom pokoj, kterej má střechu, když už máš všechno, co jen chceš pomíjivá je i vnitřní krása a smrt jenom pauza, nevyřeší nic změníme se, když se přestěhujem nebo se přestěhujem, když se změníme kluci nikdy nebudou jenom kluci a nic se nezmění, dokud to funguje říkáš, že jsme si podobný já bych chtěl, abys nebyl taková hyperbola, hyperbore chce bejt všechny formy, kterýma není postiakaupungista.blogspot.com nikdy se neměň zůstaň napořád takovej, jakej jsi teď nikdy se neměň jak někdo vůbec může říct něco tak pitomýho? nikdy se neměň nikdy se neměň jak někdo vůbec může

Litku Klemetti - Jääkuningatar

Ledová královna jak se ze mě stala takováhle taky studená a naštvaná předtím jsem se bála i tebe stejným jako já jsem se vyhýbala na domácím videu jsem pobíhala získávala si srdce příbuzných teď už se ti nevejdu na klín mami, zkus na mě zapomenout ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí jak to vydrží páteř člověka, když unese jen pírko zkoušela jsem milovat i tebe, ale přes led je všechno zamlžené postiaprahasta.blogspot.com zkusím se zase připojit k ptákům podobným sráčům jako já když mě nenajdeš, až se rozední přidala jsem se k nim, abych zpívala ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí ledová královna to jsem, neberu tě na vědomí

ruusut v překladu

Tady najdete všechny dosud publikované překlady písniček Ruusut pěkně pohromadě. Stačí kliknout na název skladby! Kevätuhri (2020) Zdroj Pyhä kevät Avaimet avaa ovii Crush Haamuasema Kunpa saisit musta kiinni 4321 Tuuli puhaltaa Illalla Mut en sillee Valon ainekset Ruusut   (2018) Zdroj Käärmeen sisällä Bubo Bubo Glitchit 555 Muiden musta Suden suu Toyota Celica Siamilaiset Iltoja pitkin Ristilukki Kyklooppi Ostatní Haluun et sä kaipaat mua

Paperi T - Tapa

Způsob otálením ke stáří, pochybováním k jistotě jestli se přiblížíš, nemůžu slíbit, že neuteču všechno, co se třpytí, je zlato, všechno, co neřeže, je zbytečný pořád něco romantickýho v minulosti, v okamžiku budoucnost, netušíš to, když to děláš na tvým koberci mejma botama,  dej mi něžný přezdívky, který nezní něžně ale to je můj způsob lásky to je můj způsob lásky postiakaupungista.blogspot.com a všechno to prožívání mě sere, tvůj způsob lásky je pro mě způsob mučení já nepotřebuju nic zvláštního, ty a já jsme tady z úplně jinejch důvodů jsem úplně v mlze, viděl jsem tě ve snu ve svatebních šatech nedostal jsem se do kaple,  byl jsem na záchodě v Šestce přivázanej k topení ale to je můj způsob lásky to je můj způsob lásky na gymnazistkách miloval to, že i když zestárnul, ony zůstaly stejně starý na gymnazistkách miloval to, že i když zestárnul, ony zůstaly stejně starý pozn.: Kutonen (Šestka) je slangový název pro klub Kuudes Linja v Hel...

Värttinä - Tumma

Temná uhlíky sálaly mou myslí procházely obrazy tam oheň kolébá minulé připomíná oheň hoří mihotavě hýčkaje plameny spal moje smutné vzpomínky odnes moje teskné tužby uhlíky sálaly o tom přemítá mysl je temnější život pro světlý vyhrazený přineseš temný život nebo noci bílé temnou budoucnost ty černé uhlíky vyzařují žal plameny pohybuje ty uhlíky sálají teskně oheň kolébají mysl plameny okouzlují postiakaupungista.blogspot.com uhlíky sálaly o tom přemítá mysl temný život za mnou budoucnost ještě temnější oheň hoří mihotavě hýčkaje plameny spal moje smutné vzpomínky odnes moje teskné tužby uhlíky sálaly mou myslí procházely obrazy přemýšlejíc o dobách minulých zkoumajíc budoucnost přineseš temný život nebo noci bílé temnou budoucnost ty černé uhlíky vyzařují

videa z prvního dne flow 2018

Na rozjezd tu máte trochu lyrického rapu k zamyšlení a o něco víc popu k rozhýbání všech končetin. Paperi T - Venaattrr Sigrid - High Five Sigrid - Don't Kill My Vibe ALMA - Legend