Přeskočit na hlavní obsah

piano...

… klávesy a Tori Amos na jednom velkém pódiu

Na úvod se musím přiznat, že nad návštěvou svého teprve druhého koncertu Tori Amos jsem váhala až povážlivě dlouho. Stejně jako pro mnoho dalších, i pro mě byla Tori určitou spásou v dobách složitého dospívání a písně z jejích raných alb dodnes považuji za klenoty nedocenitelné hodnoty. Její tvorba od roku 2000 mě však až na pár výjimek bohužel nechává chladnou, a to do té míry, že už si ani nekupuji žádná nová alba. Nostalgie ovšem nakonec zvítězila, a tak jsem se do pražského Kongresového centra přeci jen vydala. Nutno říct, že ne zbytečně. 

Vyprodáno rozhodně nebylo a tipla bych si, že důvodem byla nejen kolísavá kvalita Toriiných posledních alb, ale také prapodivné rozdělení míst do cenových kategorií. Většina sedadel v přední polovině sálu z nějakého vypočítavého důvodu patřila do nejdražší kategorie, i když z některých míst museli diváci za nekřesťanských 1 390 korun vidět tak akorát houby s octem, protože slušný výhled na pódium je v Kongresovém centru opravdu jen z několika předních řad uprostřed. Není divu, že nejlevnější vstupenky byly vyprodané, zatímco sehnat místa do dražších kategorií nebyl problém ani těsně před začátkem. 

Mně se nakonec podařilo najít slušné místo ve čtvrté řadě, kde jsem kupodivu viděla nejen obří piano, ale také Tori. A světe div se, nejen zezadu. V tomto ohledu si tedy nemůžu stěžovat. Dost už ale kritiky místa konání, je čas vrhnout se na samotnou hudbu.

 

Koncert začal vystoupením neohlášené předkapely, kterou bylo folkové duo Trevor Moss a Hannah Lou, o němž jsem nikdy předtím neslyšela. Musím ale říct, že se jejich písně staly příjemným úvodem večera. Projev i repertoár této dvojice sice spadá spíše do kategorie „nenadchne ani neurazí“, já bych si je ale klidně poslechla znovu. V porovnání s několika vysloveně tragickými nebo nudnými předkapelami, které jsem už zažila, dávám Trevorovi a Hannah palec nahoru.

Tori na pódium přiklopýtala (pardon za ten výraz, ale její chůze na megavysokých podpatcích měla k jistotě daleko) přibližně hodinu po oficiálním začátku a hned na úvod se jí dostalo potlesku vestoje. Stejně jako všechny ostatní koncerty tohoto turné začala i tento skladbou Parasol z alba The Beekeeper. Zbytek setlistu byl ovšem až do samotného začátku tajemstvím. Z toho jsem byla nadšená i nervózní zároveň, protože se díky/kvůli tomu můžou návštěvníci Toriiných vystoupení dočkat opravdu čehokoliv – playlistu nabitého hity nebo taky propadáky. 

V Praze jsme ale ten večer měli štěstí. Přestože Tori sem podle oficiálních materiálů přijela představit své nové album Unrepentant Geraldines, je jasné, že si je dobře vědoma faktu, že když si lidé nesedli na zadek z předchozích alb, z tohohle si na něj asi taky nesednou. A že na koncertech chtějí slyšet skladby, které mají rádi. Čti: ty staré. Díky tomu byl setlist sestaven hlavně z hitů z prvních čtyř alb Little Earthquakes, Under the Pink, Boys for Pelé a From the Choirgirl Hotel. Dočkali jsme se tak Crucify, Cloud On My Tongue (jako by mi bylo zase třináct), Northern Lad i Spark. Došlo i na raritku Butterfly, kterou jsem celou slyšela poprvé a rozhodně ne naposledy, protože patřila k jasným vrcholům večera. Tohle je Tori, kterou jsem si zamilovala a kterou si chci uchovat napořád. 


Zhruba v polovině programu přišla řada na cover verze, které jsou nedílnou součástí tohoto turné. I tady jsme měli celkem štěstí, neboť Tori si pro nás vybrala líbivé Imagine a Moonshadow, tedy klasiky, které neurazí snad nikoho. Výběr předělávek sice mohl být lepší (třeba jako tady), ale také o dost horší (heslo: Eurovize), takže ani v tomto ohledu nejsou stížnosti na místě. 

Po celou dobu koncertu byla Tori na obrovském pódiu sama a doprovázela se na piano, klávesy nebo elektrické varhany. Kapela tentokrát zůstala doma, nemyslím si ale, že by někomu z přítomných chyběla. Tori dokázala, že celý koncert v klidu utáhne a přitom nikomu nedovolí ani na chvíli se nudit. Atmosféra se během večera měnila z přátelské na tíživou, přemýšlivou i humornou, díky čemuž skladby nesplývaly v jednu, jak to někdy bývá u vystoupení podobných umělců. V případě Tori je spíš škoda, že u něj celý večer nezůstala. Na závěr totiž evidentně chtěla divákům dopřát příležitost trochu si trsnout, a tak písně Cornflake Girl a 16 Shades of Blue „okořenila“ přednahranými nástroji. Výsledek ale působil vysloveně jako laciné vystoupení na playback a celý závěr večera neuvěřitelně shodil. Naštěstí poslední přídavek Pretty Good Year pošramocenou atmosféru trochu napravil.

Celkově byl koncert příjemně nostalgický. Neodcházela jsem z něj mimo sebe jako v jiných případech, ale rozhodně jsem nebyla zklamaná a příště půjdu klidně znovu. Doufám ale, že pokud se Tori do Prahy ještě někdy vrátí, bude to konečně jinam než do Kongresového centra. Její vystoupení si zaslouží více intimity, než kolik nám jí tenhle neútulný sál může kdy dát.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

překlady textů värttinä

Tady najdete pohromadě všechny české překlady, které  jsem doteď na blogu publikovala. Stačí kliknout na název skladby!                                                                              Viena (2015)                                                                                                                                                                      ...

Värttinä - Sulhassii

Ženichové Máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy máš ženichy, ženichy? Nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu a na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu nápadníky na prahu, nápadníky na prahu? Předhání se vesničané na námluvách a na námluvách nápadníci z vlastní země a vlastní země? Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Máš vysněného, vyhlédnutého ženicha velkého a pohledného a pohledného? Zásnubní hedvábí na skříni, na skříni, prsten je navlečený na prstu a navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Prsten na prst navlečený, prsten na prst navlečený. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Tamhle je pro tebe pohledný ženich, tamhle je pro tebe pohledný ženich, drahý na věčné časy, drahý na věčné časy. Polib svého ženicha, polib svého ženicha. Obejmi ho bez dovolení, obejmi ho bez dovolení. Ennää, könnää, katse, katse könnää ennää etesee. Nesmíš mít černé myšlenky,...

Sitoi - Kun jumalat sulavat

  Když bohové roztávají (začátek celého života a cesta k nesmrtelnosti) světla na podlaze, postel na stropě tóny na zdech, tvoje slova v tomhle domě květenství zůstává, aby uvadlo, uschlo plus na malé kousíčky rozkopnutá hlava může dýchat, beznaděj v předsíni holá záda leží vedle mě vzdouvají se špatně naladěné záhyby žeber, když bránice plive do tvé náruče nejkrásnější výhrůžky sametové slavnosti, vzadu vlevo jazz svlečený rituál k rozbití dva existující se houpou, opíjí, kolébají, kývou a zítra se vzdají roztrhnu tvou vůni, brzy zreziví běž, nechoď, nechoď, běž houstnoucí krevní tlak přivádí k šílenství omylem se zachvějí zbloudilá gesta a tohle nepoznají, škádlí v šeru tíseň z požáru zbyl oxid uhelnatý, hořká nadávka, ale ne trpká nenávist tvoje ústa jsou třešňová dužina pichlavý výsměch vášně dokážeš mě otevřít, rozkvetu pak mě přerušuješ vlastními sliby všechno je naruby vzhůru nohama špatným směrem dotkni se mě, chci se odevzdat bohové roztávají a zůstává paměť a mimesis a bá...

Paperi T - Muutos

Muutos na Spotify Změna chceš, aby tě svlíkli pohledem nebo z pohledu teď, když visíme, což mi přijde jako pouto bejt tím, co nemusíme ale ukaž mi někoho, kdo nevykládá o svým bytí střešní byt je jenom pokoj, kterej má střechu, když už máš všechno, co jen chceš pomíjivá je i vnitřní krása a smrt jenom pauza, nevyřeší nic změníme se, když se přestěhujem nebo se přestěhujem, když se změníme kluci nikdy nebudou jenom kluci a nic se nezmění, dokud to funguje říkáš, že jsme si podobný já bych chtěl, abys nebyl taková hyperbola, hyperbore chce bejt všechny formy, kterýma není postiakaupungista.blogspot.com nikdy se neměň zůstaň napořád takovej, jakej jsi teď nikdy se neměň jak někdo vůbec může říct něco tak pitomýho? nikdy se neměň nikdy se neměň jak někdo vůbec může

älä lietso paranoiaa...

…älä googlaa Sitoi , vlastním jménem Reetta Nummi, je finská spoken word a vizuální umělkyně momentálně sídlící v Berlíně. Na hudební scéně o sobě dala poprvé vědět v roce 2018 singlem Kun jumalat sulavat (Když bohové roztávají) a milovníci poetické alternativy už tehdy zpozorněli. Jemná, atmosférická skladba kolem vás napoprvé sice může jen tak prošumět, s každým dalším poslechem však proniká stále hlouběji pod kůži. Její síla přitom nevyprchá ani po letech. Zdroj V roce 2018 Sitoi vydala debutové EP Huoneita (Pokoje), které se neslo v duchu jemného, erotickým dusnem nabitého spoken word přednesu, díky němuž texty plné slovních hříček, aliterací a básnických obratů stojí v centru veškerého dění. Huoneita je tak ideálním hudebním podkresem pro intimní chvilky poetických duší. V létě roku 2019, kdy se svět zdál ještě normální a mohli jsme si jezdit, kam jsme chtěli, Sitoi vystoupila v rámci společné show své bookingové agentury na helsinském Flow Festivalu . Jakožto věrná návštěvni...

Värttinä - Ikuikävä

Ikuikävä na Spotify Věčný stesk Proč jsi mě zanechal věčnému stesku? Odhodil jsi plavou, světlovlasou vyvolenou? Kutálím zprávy k těm nebesům, pláču k těm vzdušným ptákům. Čím jsem teď rozlítila svého velkého stvořitele? Sama jsem rozhněvala jednoho boha? Když mě odhodil, abych zůstala bez pomoci, zanechal mě pod oknem. postiakaupungista.blogspot.com Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Komu teď po větru pošlu svou temnou bolest? Vypověděla bych své teskné tužby? Jak je srdce dlouho zrývané steskem, naplněné pocity osiřelého jablka. Pod oknem časně zrána zrak zakalený steskem , celá v slzách. Tehdy jsi všechny složil jako božího ptáčka, aby plakali k věčné obloze. Jak by jablko vzal na oblačný dvůr, jako hvězdu na oblohu, jako část Velkého vozu. Pozdě večer vyhlížím ze světnice. Procházím se ve zlatavém svitu měsíce. Když se rozední milosrdné ráno, pod oknem. Odvezená na kostelní hřbitov, pokropená vodou. Na jehličí věčných borovic, položená na měděné ...

tip na výlet: helsinki (praktická část)

aneb jak, kde a za kolik Ať už je vaše cílová destinace ve Finsku jakákoliv, minimálně krátké zastávce v Helsinkách se pravděpodobně nevyhnete. Dnes se tedy podíváme na pár praktických tipů ohledně cesty, dopravy a ubytování. Jak do Helsinek Nejrychleji a troufám si tvrdit taky nejlevněji se do Helsinek dopravíte samozřejmě letecky. Pokud vám nevadí letět s nízkonákladovou společností, výhodné nabídky přímých letů najdete u Norwegian ( www.norwegian.com ). Zpáteční letenku seženete od 120 eur, musíte ale počítat s tím, že každé odbavené zavazadlo vás připraví o dalších 12 eur navíc za jeden směr. Můžete si připlatit i za rezervaci sedadla nebo pojištění pro případ nemoci v době plánovaného letu, ale to jsou naštěstí jen dobrovolné poplatky. Jedinou nevýhodou cestování s Norwegian je to, že letadlo odlétá z Prahy po deváté hodině večerní a do Helsinek kvůli tomu dorazíte bezmála v jednu ráno. Pokud se vám ale nechce uprostřed noci jezdit do hotelu, není problém počkat na l...

tip na výlet: maastricht (a liège)

tour de kostely O krásách Maastrichtu mi už několikátý rok básnil každý druhý člověk, s kterým jsem zapředla rozhovor na téma cestování po Nizozemsku. Moje zvědavost a touha přesvědčit se, jestli je město opravdu tak kouzelné, jak se vypráví, mě letos přiměly nejjižnější část Nizozemska konečně navštívit. A zklamaná jsem nebyla, to vám můžu prozradit hned na začátku. pohled na Maastricht z břehu Mázy Pokud nemáte auto, do Maastrichtu se dostanete nejjednodušeji autobusem. Z Prahy bohužel neexistuje přímý spoj, a tak si musíte vybrat ze dvou tras. Když nasednete do autobusu mířícího do Nizozemska ( Eurolines i RegioJet ), můžete vystoupit v Eindhovenu, a odtud se kus vrátit vlakem. Cesta trvá asi hodinu a jednosměrná jízdenka vás vyjde na necelých 18 eur. Časově i finančně výhodnější je ale autobusová linka mířící do Belgie , která vás vysadí v Liège, jenž je od Maastrichtu co by kamenem dohodil. A protože jsem měla celkem nabitý itinerář, samozřejmě jsem neváhala téhle ...

videa z druhého dne flow festivalu 2017

...aneb co se hrálo před bouřkou a po ní Pykäri feat. Yona - Maneki Neko Silvana Imam ALMA - Drunk Tattoos

Värttinä - Liigua

Liigua chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného, ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela chtěla bych klidného muže, liigua liigua, muže podle svých představ přivést pohledného, liigua liigua, překrásného ve střemchovém háji střemchu v polokeřích větvičku zelenou ale nenacházím milého, liigua liigua, který by mě utěšil pohledného, s nímž bych kráčela, liigua liigua, po jeho boku kráčela dostala jsem bažinnou vránu z močálu, straku z plotu olšový špalek z lesíka, osikový pařez z vřesoviště smolný pařez od cesty, jalovec ze smrčiny pryskyřičný špalek z konce pole a šišku zpod kamene postiakaupungista.blogspot.com přijala jsem bídného, liigua liigua, bídného do muže s roztrhanými botami jsem se zamilovala, liigua liigua, zamilovala nedostala jsem do rukou drahého, s nímž bych mohla kráčet nedostala jsem d...